heskes.reismee.nl

Het vertrek

16 juli 2009, het is zover vandaag begint het eerste stuk van onze reis. We vliegen van Amsterdam naar Cairo. We beginnen meteen met vertraging van 1 uur. Voor ons geen probleem want wij hebben in Cairo zo'n 4 uur te overbruggen midden in de nacht.

De vlucht gaat goed en we landen op de geplande tijd, er is dus geen tijdverlies. We lopen wat rond op de luchthaven die nog in aanbouw is. Er zijn zelfs winkels die nog maar half ingericht zijn. Uiteindelijk gaan we ergens zitten en wachten tot onze vlucht gaat vertrekken. Vrij snel wordt er op de borden gezet dat we beginnen met 30 min. Vertraging omdat het vliegtuig waarmee we verder moeten later zal landen. OK, het wordt dus geen 02.15 uur maar 02.45 uur denken we dan nog. Helaas loopt de vertraging op tot zo'n 2 uur. Die 2 uur zullen ons nog opbreken ontdekken we later. In Afrika is 2 uur namelijk net het verschil tussen aankomen bij daglicht om bv 16.00 uur of als het al donker is om 18.00 uur.

Inmiddels is het 17 juli als we landen in Johannesburg en daar worden we keurig opgewacht door een mevrouw van het verhuurbedrijf. Zij belt de chauffeur en we zijn al snel op weg naar onze auto's.

We hebben er allemaal zin in en zijn klaar om aan ons avontuur te beginnen. Het verhuurbedrijf ligt zo'n 60 km. Van de luchthaven. Onderweg zie je allemaal voorbereidingen voor de World cup voetbal van 2010. We vragen ons af hoe ze het allemaal op tijd klaar gaan krijgen, er wordt nl. nergens gewerkt. Onderweg horen we dat er veel gestaakt wordt door werkers omdat ze hopen de regering onder druk te kunnen zetten, alles moet af zijn in 2010 en als er gestaakt wordt komt het niet af.

De mensen van het verhuurbedrijf zijn zeer behulpzaam en denken mee. We vertellen dat we naar Pielanusberg willen en zij raden ons dat af. Het wordt snel donker en het is niet verstandig om hier in het donker te rijden. Er is nergens straatverlichting en de wegen zijn niet zoals in Nederland. Zij helpen ons met het zoeken naar een plek waar we wel kunnen kamperen en waar we boodschappen kunnen doen. Ik moet natuurlijk wel een Afrikaanse supermarkt gezien hebben en even alle glutenvrije producten bekeken en betast hebben. Ze zorgen voor een gids die voor ons uit rijdt en wij besluiten om alleen de aller-noodzakelijkste boodschappen te doen. Kost toch nog veel tijd, waar staat alles en wat heb je nu precies nodig.

Om 16.00 uur rijden we weg bij de supermarkt, op weg naar de camping met de mooie naam; Sleepy River. Het wordt al snel donker en ANWB borden zijn er niet. Het lukt ons om de camping te vinden maar dan is het al 18.00 uur en pikkedonker. De camping is verlaten er brandt een lichtje in het toiletblok. Daar rijden we op af. We stappen uit en dan voelen we pas hoe ontzettend koud het is.

BRRRRR, ik zie op mijn fluitje dat ook een thermometertje heeft dat het snel naar 6 graden zakt. Dat valt echt tegen. De kledingkist gaat open en eerst gaan we wat laagjes aan doen, en onze dikste jas. De tenten worden opengeklapt en de bedden opgemaakt, ondertussen begin ik te koken. Een lekker worstje met wat sla en brood. Het is te koud om echt goed stil te zitten en we willen naar bed om lekker warm te worden. Morgen gaan we kruiken en dekens kopen en ook wat warme kleding, dit is echt niet te doen. Lisa gaat als eerste naar bed en terwijl wij onze tanden gaan poetsen staat ze ineens weer naast ons. Ze rilt en heeft het heel erg koud, we besluiten dat ze bij ons in de daktent mag. Samen gaan we liggen en met alle slaapzakken dicht tegen elkaar aan vallen we uiteindelijk in slaap.