heskes.reismee.nl

Ihaha campsite naar Savuti

Op 7 augustus worden we wakker bij 'Ihaha' kamp. Het is weer een prachtige dag maar we zien geen dieren. We rijden door naar onze volgende kampeerplek 'Savuti' .

Dit betekend dat we het park uit gaan en een stuk door Botswana gaan rijden. De track (4x4 woord voor route) bestaat vooral uit zanderige paden. Dit is zwaar rijden en schiet niet altijd op. Soms heb je het gevoel dat je zwiert over de weg. Stilstaan kan fataal zijn want dan zak je weg in het zand en als je weer gaat rijden graaf je jezelf dan alleen maar dieper in. De auto die we hebben heeft modderbanden en dat is erg onhandig voor dit seizoen. Modderbanden hebben een diep profiel en zorgen ervoor dat de modder eraan blijft hangen waardoor je kunt rijden. Het is nu erg droog en het grove profiel zorgt ervoor dat we onszelf ingraven in mul zand. Een heerlijk rijdagje voor Bert, goed geconcentreerd en rustig rijden en je spoor zoeken in het zand. Zodra we het park uit zijn en in de bewoonde wereld komen zijn er ook geen dieren meer, behalve de geiten, koeien en ezels die constant oversteken. Botswana is een heel ander land dat Namibië. Hier zijn de dorpjes rommelig en chaotisch en ziet alles er zelfs groezelig uit. De mensen zien er niet ongelukkig uit, maar dat is een indruk in Namibië hebben we contact gehad met verschillende inwoners in Botswana helemaal niet.

Als we weer het park binnenrijden na zo'n 3uur zien we ook meteen weer dieren. Een olifant loopt een tijdje voor ons uit en het lijkt wel of hij ons de weg wijst naar het park. Middenin het park is een soort vesting gebouwd rondom het douche/toilet blok. De olifanten lopen ook hier vrij rond tussen de auto's, als er gevaar is kun je een veilig onderkomen zoeken in de vesting. We zien geen olifanten die dag in het kamp en alles blijft rustig.

carolien

Hoe lang is het rijden van ihaha naar Savuti? En weet je ook hoelang het rijden is van Kasane, via de Chobe Rivier en langs Ihaha campsite naar Savuti? Ik twijfel er nl. aan of we in Kasane of Ihaha moeten camperen en we willen wel langs de rivier rijden. (we hebben nl. twee kleine kinderen en camperen in een veilige omgeving in Kasane lijkt me dan handiger...