heskes.reismee.nl

Pilanusberg

Op 12 augustus worden we wakker op Pilanusberg. Lekker weer een dagje niet alles afbreken. We willen vandaag de auto uitruimen om te kijken hoeveel bagage we hebben om mee terug te nemen.

Voor het ontbijt eten we pannenkoeken en terwijl ik begin te bakken worden we langzaam omsingeld door vogels. Iedereen die mij kent weet hoe dol ik daar op ben. Als er opeens 2 heel laag overvliegen om de een stuk pannenkoek uit de pan te grissen is de maat vol. Bert gaat met een lange tak de vogels te lijf. Niet letterlijk natuurlijk maar hij zwaait ermee en dat schrikt ze af. Het ontbijt blijft een soort pantomime van Bert die steeds of dreigend zwaait of ermee tegen een boom tikt om ze weg te jagen. Als alles op is zijn de vogels ook zo weg. We beginnen de auto uit de ruimen en uit te zoeken. We zijn net klaar als er ineens een grote groep apen over de camping trekt. Ze zijn hondsbrutaal en duidelijk op jacht naar voedsel. Er staan 2 campers en daar tussen in staat 1 tafel, de 2 mannen draaien hun rug naar de tafel en roetsj daar graait een aap er 1 plastic zak af en klimt er vliegensvlug mee in de boom. Alles gaat in de auto en die moet op slot, de apen zijn zo slim dat ze de auto op krijgen als hij niet op slot is. Ze krijgen tenten open en koelkasten. Het is dus belangrijk om niks te laten slingeren. Er zit 1 leider bij en die is als hij staat net zo groot als ik. Hij gromt en bromt luid en laat zich niet makkelijk weg jagen door de bewaking. We waarschuwen Lisa om hem niet uit te dagen of uit te lachen, we willen geen Bokito tafereel. In Chobe werd ons verteld dat ze alle apen boven 1 meter dood schieten omdat ze anders een bedreiging vormen voor mensen. Hier gebeurt dat dus duidelijk niet. De rest van de middag blijft de bewaking over de camping lopen om ze weg te jagen. Gek dat je door een club apen zo bedreigd kunt voelen. In de middag gaat Lisa lekker zwemmen en hebben wij weer tijd om lekker te lezen en te luieren. Je moet een vakantie ook goed afbouwen ;)

We hebben van een tuinman veel hout gekregen en we maken een mega vuur. Ik heb nog marshmallows en het andere gezin komt ook. Het is immers onze laatste avond. Als afsluiting doen we kampvuurverhaal. 1 persoon begint met een 1 zin en dan zegt de volgende 1 zin enzovoort en zo verder. Op die manier maak je samen 1 verhaal. Het wordt weer een mooi verhaal dat ook hilarisch is natuurlijk leefden ze nog lang en gelukkig. Dit was onze laatste avond in Afrika.