heskes.reismee.nl

Pielanusberg naar Kanye ( Botswana)

19 juli 2009 worden we wakker op de camping van Pielanusberg met alweer een strak blauwe lucht. Bert voelt zich iets beter en na een warme douche en een lekker ontbijt vertrekken we richting Botswana,we hebben besloten om naar de Kalahari woestijn te gaan. Het is niet echt warm overdag terwijl de lucht wel strak blauw is, we gaan steeds noordelijker en hopen dat we het wat warmer gaan krijgen. Bij de grensovergang naar Botswana krijgen we te maken met de Afrikaanse bureaucratie. Er zitten zo'n 4 personen achter de 2 loketjes, die steeds allemaal maar 1 stempeltje zetten en ondertussen met elkaar zitten te lachen en kletsen. Het duurt zo'n 1 ½ uur voor we over de grens zijn. We moeten ook nog een extra verzekering afsluiten terwijl het verhuur bedrijf alles geregeld heeft. We doen het maar zonder al te veel tegen te sputteren want we willen verder en voor het donker ergens zijn.

Botswana ziet er mooier en schoner uit, de hutjes zijn wat verzorgder en de mensen ook. Het gemiddeld besteedbaar inkomen per inwoner is hier beter verdeeld dan in Zuid Afrika, waar vooral de blanken veel te besteden hebben en gekleurde mensen weinig.

We stoppen bij Motse Lodge in Kanye, het eerste gedeelte is bar en restaurant en via een bruggetje kom je op de camping. Een mooie open plek waar ook een soort afdak gemaakt is waar we een vuurtje onder kunnen maken om te koken en lekker te zitten. De jongen die ons incheckt verteld dat er vanavond een jazz avond is maar dat die rond 21.00 uur afgelopen zal zijn. Gezellig denken we nog en muziekje op de achtergrond. Ik wil vanavond een potje koken op het vuur. Bij de auto zit een echt Afrikaanse braaipan en een driepoot waarmee je de pan boven een vuurtje kunt zetten. Ik fruit een uitje en het vlees op de gasbrander en daarna gaat de groenten en bouillon erbij en een flinke scheut rode wijn. De pot gaat het vuur in en nu maar laten pruttelen. Het gaat steeds lekkerder ruiken. De muziek daarentegen wordt steeds beroerder. Er wordt gezongen door een man en vrouw met een soort karaoke band. We hopen maar dat ze om 21.00 uur stoppen maar hebben er een hard hoofd in. Uiteindelijk stopt de muziek erg laat en zijn de meeste gasten dan ook al erg dronken en zeer luidruchtig. Als iedereen eindelijk weg is wordt het heerlijk stil en rustig.

Wanda en de rest

Hallo Bert, Heidi en Lisa,

Wat een reis maken jullie zeg! Heel leuk om te lezen! We moesten erg lachen om Lisa's avontuur met de Baboon! Is de buikgriep weer over?
Vanmorgen belde pa mij en vertelde over jullie ongeluk. Gaat het echt allemaal goed met jullie? Wat zullen jullie geschrokken zijn! Ik kon aan pa's stem meteen horen dat er iers mis was! Ik begrijp dat jullie nu moeten wachten op een andere auto en dat jullie dan weer verder gaan. Ik ben erg benieuwd naar de volgende verhalen en natuurlijk ook naar de foto's.
We hebben de verhalen allemaal achter elkaar binnen gekregen en dus vandaag pas gelezen, maar op deze manier beleven we de reis een beetje met jullie mee!
Morgen gaan wij op vakantie, dus voorlopig kunnen we niets meer lezen tot we weer terug zijn. We bellen echter regelmatig met pa dus blijven we wel op de hoogte. En natuurlijk kun je ons bereiken op onze mobiele telefoon (0624612420), als dat nodig is.
Veel liefs van Wanda en de rest