heskes.reismee.nl

Kanye naar Mabuasehube pan in de Kalahari woestijn

20 juli 2009 worden we wakker op de camping van Motse Lodge met een strak blauwe lucht. De toiletten en douches zijn net schoongemaakt en dus gaan we meteen douchen. Heerlijk een warme douche. Vandaag gaan we de Kalahari woestijn in. Het is een hele grote woestijn die in Botswana, Zuid Afrika en Namibië ligt. Er leven veel dieren waaronder giraffen,leeuwen, oryxen, steen- en springbokjes.

Om het nationale park van de woestijn in te komen moeten we eerst 108 km. Over een loodrechte weg die zeer veel hobbels en kuilen heeft. Het lijkt een soort wasbord als je erover rijdt en dat is verre van comfortabel. We bereiken de toegangspoort en ja hoor, daar worden we weer geconfronteerd met een staaltje bureaucratie. ' Hebben jullie geboekt?' is de 1e vraag, ehhh, nee dat hebben we niet. De rest van onze groep wist dat het moest maar ik had geen idee en kon dus ook vol overtuiging zeggen dat ik niet wist dat het moest. ' tja, dat wordt moeilijk dan, het is al laat en we weten niet wat en hoe en hoe lang willen jullie blijven' Daar hadden wij nog niet over nagedacht dus een snel overleg en een blik op de kaart. De man wordt wat ongeduldig en wij willen hem te vriend houden. We betrekken hem bij onze keuzes . Blijkbaar is er 1 supermooie plek om te kamperen en dat is Mabuasehube pan ( pan = vlakte) we geven aan dat we daar graag willen staan. De pan is eigenlijk geboekt maar heeft 2 kampeer plekken de mensen die geboekt hebben staan samen op 1 plek zodat de andere plek vrij is, maar of wij daar mogen staan. Moeilijk, moeilijk, we gooien wat charmes in de strijd en vleien hem wat en uiteindelijk krijgt een medewerker de opdracht om voor ons uit te rijden naar de Mabuasehube pan. Er wordt ons nog niks beloofd maar ter plekke wordt gekeken of er iemand is. De man rijdt met een enorme vaart door het park terwijl wij proberen hem bij te houden en iets van de prachtige zonsondergang te zien. De pan is inderdaad prachtig en gelukkig is er niemand en kunnen we er blijven. Er wordt een groot kampvuur gebouwd en we koken snel iets makkelijks voor het weer te donker is. De nachten zijn zo ontzettend donker en stil. De sterrenhemel is indrukwekkend en helder. We luisteren naar het vuurtje, kletsen wat en genieten.

Tip, als je bij het kaartje van Google voorsatellite kiest krijg je een foto van het gebied, je kunt dan links inzoomen en het grijze vlak is de pan, het rode pijltje is de plek waar wij kampeerden aan de pan.