heskes.reismee.nl

Mabuasehube pan naar Matopi 1 campsite beiden in de Kalahari woestijn

21 juli 2009 worden we om 6.00 uur wakken in de Kalahari woestijn omdat we iets rond de auto horen scharrelen. We liggen eerst te luisteren maar weten niet precies wat het is. Als we de rist aan de voorkant openmaken klinkt die echt oorverdovend hard in de stilte. We horen wat weg schieten aan de zijkant maar zien niks. De zon komt op de lucht is prachtig roze gekleurd. Liggend in bed genieten we van de zon die opkomt. Er vliegen vogels voorbij en op het pad zien we in de verte iets katachtigs ineens uit het gras omhoog komen. Geen idee wat het was. Volgende keer moeten we onze verrekijkers paraat hebben. We staan op en besluiten aan de rand van de pan te gaan ontbijten. We zitten net als ineens uit het niets, 3 oryxen (gemsbokken) achter elkaar de pan op komen lopen. Prachtig, het is net alsof we tv zitten te kijken. Voor ons in het zand duikt ineens een grond eekhoorntje op. Hij zit een tijdje naar ons te kijken en wij kijken terug. Floep hij duikt weer weg. En ineens is het weer stil. Dit is waar we voor gekomen zijn. Hopelijk zien we nog meer onderweg.

We zien veel oryxen en spring- en steenbokken onderweg maar verder nog geen grote beesten. De woestijn is anders dan de Simpson of Sahara. Die zijn echt droog met af en toe een bosje droog gras. De Kalahari is begroeid soms met wat lage bosjes maar er zijn ook bomen. De campsite die we geboekt hebben zou alleen voor ons moeten zijn maar er staan nog 2 andere groepen. Gelukkig is hij groot genoeg en zien en horen we de andere kampeerders niet.

Terwijl we de tenten opzetten komt er ineens een black backed jakhals aan lopen. Hij kijkt rustig rond en is helemaal niet schuw. Wij vinden het minder fijn, dit betekend dat we vannacht alles in de auto moeten pakken want ze nemen alles mee of bakkenen hun terrein af door op je spullen te plassen. Allebei de opties spreken ons niet aan, dus we pakken alles in. Bert is zoals elke avond meteen na het eten naar bed omdat hij zich nog steeds niet lekker voelt. Hij drinkt geen koffie en geen wijntje of biertje. Nou dat zegt wel iets.