heskes.reismee.nl

Messum Krater naar Uis

Op 31 juli worden we wakker in de Messum krater. De zon is op en rond de auto vinden we allerlei hoefsporen en keutels. We ontbijten en zijn eigenlijk klaar om te gaan rijden. Opeens klinkt er een hard gebrom, ik dacht dat er een oud vliegtuig over kwam vliegen, en ging naar boven kijken. Meteen daarna begon de grond te trillen en te beven. We gingen naast de auto staan en probeerden te herleiden waar het geluid vandaan kwam. Voor ons gevoel duurde het wel zo’n 15 minuten in werkelijkheid was het natuurlijk veel korter. Daarna begon het speculeren was het een kudde wildebeesten langs trok, of een lawine of toch een oud vliegtuig? Het werd weer stil en rustig en we zijn op pad gegaan.

Het is moeilijk om te beschrijven hoe het gebied eruit ziet, ook de foto’s geven het niet goed weer. Rond 14.00 uur komen we aan bij Brandberg, een grote kloof in een granieten berg. Hier is een van de oudste muurschilderingen van Namibië te zien. Het is het heetste moment van de dag en voor het eerst heb ik een hemdje aan. Joepie we krijgen eindelijk warm weer. We smeren ons zelfs in met zonnebrandmiddel want je weet maar nooit. Je moet een gids nemen om naar de muurschildering te gaan. En voor € 6,00 huren we een gids. Daar zou je in Nederland nooit iemand voor krijgen om 2 ½ uur met je door een ravijn te sjokken. Het is een aardige man die weinig Engels spreekt. De muurschildering is mooi. We zien jammer genoeg geen beesten. De gids krijgt een fooi en op naar de camping.

We rijden naar Uis en voor het eerst krijgen we te maken met mensen die bedelen en van alles aan ons willen verkopen. Hebben we de hele reis nog niet gehad en het voelt ook vreemd. De ramen gaan dicht en het resolute nee is blijkbaar voldoende. De man die onze ramen wil wassen laten we het doen en we geven hem een fooi. Hij is er blij mee en vertrekt met een grote grijns en steekt nog zijn duim in de lucht. Op de camping horen we dat er die dag een aardbeving is geweest. 5.2 op de schaal van Richter. Dat verklaart het gerommel en gebeef. Wow deze vakantie heeft wel heel veel verassende momenten. Een heuse aardbeving.

We maken een lekker vuurtje en Lisa ontmoet een Nederlands gezin met 3 meiden die ook door Namibië reizen. Al snel wordt er verstoppertje gespeeld. Een mooie afsluiting.