heskes.reismee.nl

Grootfontein naar Popa Falls

2 augustus worden we wakker bij Roy’s camp. De nachten zijn aanmerkelijk warmer. Sliepen we eerst allemaal met een kruik, bedsokken en enkele lagen dekens kunnen we nu toe met alleen wat extra dekens en de rest is weg geborgen. Lisa had allemaal extra groene dekens en als ze ging slapen leek ze wel de prinses onder de erwt ipv op de erwt. In Roy’s camp is het al vroeg een drukte van belang. Iedereen wil op tijd vertrekken en om 09.30 uur is de hele camping leeg. Poppa Falls schijnt een ontzettend mooie plek te zijn. De waterval die hier loopt voedt de Okavango Delta. Er wordt geschreven in de verschillende gidsen dat een plekje in het National Park krijgen echt moeilijk is maar we wagen het erop. We vinden het nergens echt druk en hebben al meer mazzel gehad deze reis dus waarom nu niet. De reis van zo’n 420 km verloopt weer voorspoedig. Alleen maar asfalt en geen stoplichten of rotondes waar je vaart moet minderen. Er zijn ook geen stadjes meer en we hebben alleen nog maar hutjes en kleine nederzettingen. De enige stenen gebouwen die we zien zijn of een school, of een kerk of een ziekenhuisje. Er lopen veel vrouwen met enorme manden of dozen op hun hoofd, als er al een man bijloopt is dat vaak met een klein tasje of doosje. We zien wel veel mannen die langs de kant van de weg zitten en wachten. Waarop….????De bus, iemand die ze werk aanbiedt of gewoon op iets dat ze zelf nog niet weten. Bij Poppa Falls moeten we tanken. Lisa vindt het nog steeds een beetje eng als we stoppen al die mensen die kijken, vooral in deze dorpjes zijn we toch wel erg blank. Bert gaat tanken en Lisa en ik stappen uit om even naar de supermarkt te lopen die op hetzelfde terrein ligt. Lisa knijpt in mijn hand en vraagt of dit wel kan. Tuurlijk roep ik, niemand gaat ons wat doen. En inderdaad we stappen de supermarkt binnen en iedereen gaat gewoon door. De schappen zijn bijna leeg en het aanbod is zeer klein. Lisa begint er lol in te krijgen om door de winkel te struinen, tot nu toe zijn we vooral in supermarkten geweest waar veel verkocht werd, vooral omdat ik daar ook makkelijker glutenvrije artikelen kan krijgen. Ik scan de schappen en kan ook niks vinden dat ik zou kunnen eten behalve een pak suiker en een zak rijst. We groeten vriendelijk en stappen weer naar buiten. Op de camping zijn 2 plekken bezet en we mogen zelf iets uitzoeken. Goed dat we de gok genomen hebben. Het water van de rivier stroomt snel en er is een mooi strandje bij. Het is nog vroeg en de zon schijnt. De kinderen gaan in het water spelen en wij zitten erbij met een stoel en een boek. Heerlijk dit is vakantie. ’s Avonds een mooi vuurtje en een worstje erop. En weer zonder kruik naar bed dat is helemaal fijn.