heskes.reismee.nl

Chobe naar Victoria Falls in Zimbabwe.

Op 5 augustus 2009 worden we wakker bij de Toro lodge. Vandaag gaan we naar Zimbabwe en Zambia. Alleen voor Zimbabwe hebben we een visum nodig Zambia zullen we een stukje inlopen om de watervallen te zien. Onze reisleider is Mike en hij lijkt op Eddy Murphy. Hij heeft dezelfde aanstekelijke lach. Ook deze reis gaat goed, de douane wordt geregeld en we krijgen weer flink wat stempels. Afrika hangt van de stempels aan elkaar lijkt het wel. Niks computers of digitaal, gewoon een stempel een carbonpapiertje.

Een jong Nederlands stel heeft problemen. Je kunt met randen, dollars of euro’s betalen maar je krijgt geen wisselgeld. Buiten probeert een lokale man een grote wisseltruuk bij ze. Ik spreek ze aan en vraag of we kunnen helpen. Ze hebben niet genoeg en we wisselen wat euro’s voor ze. Even later zien we ze de grens over gaan. Gelukkig kunnen ze verder. Eenmaal bij de Victoria Falls staan ze ons op te wachten, helemaal in de stress. In Zimbabwe kun je tot 18 augustus niet met een credit card betalen en de bank heeft geen geld dus kan niet wisselen. We geven ze wat Pulla’s en Euro’s en wensen ze een fijne vakantie. Ze zijn helemaal opgelucht. Zimbabwe heeft het erg moeilijk momenteel en geld is er niet of niks waard. Je kunt biljetten van triljoen Zimbabwaanse dollars kopen voor 1 US dollar. De prijs van een kopje koffie kan verdubbelen terwijl je hem besteld verteld de gids. Gelukkig wordt de situatie wat stabieler maar een bank die geen geld heeft waar maak je dat nog mee??

De Victoria Falls zijn enorm en we genieten van alle regenbogen die te zien zijn boven het water. Het water spuit met zo’n kracht naar beneden dat we zelfs aan de overkant nog goed nat worden. In het regenseizoen schijnt het helemaal onmogelijk te zijn om daar te staan dan gaat er per minuut 100- miljoen liter water per minuut over de rand. We zuchten nog maar eens.

In de bus terug ben ik gewoon moe en vol van alles wat ik gezien heb en ineens weer 3 olifanten langs de kant van de weg.

We maken een lekker vuurtje en gaan kijken naar onze tocht van morgen. We gaan 3 dagen langs de Okavango Delta rijden. Wild kamperen en hopelijk weinig mensen en veel dieren zien.

Ben benieuwd wat dat gaat brengen. Over 1 week gaan we alweer naar huis. Dat voelt nog erg onwerkelijk.