heskes.reismee.nl

Maun naar Khama Rino Sanctuary

Op 10 augustus worden we wakker bij het Sedia hotel in Maun. Vandaag willen we naar een neushoorn opvang rijden. In Botswana zijn de neushoorns zowat uitgestorven. Er zijn er teveel afgeslacht voor hun hoorns maar ook omdat vooral de zwarte neushoorn levensgevaarlijk is. Hij kan heel slecht zien maar zijn reuk en gehoorvermogen zijn enorm goed. Zodra hij het idee heeft dat hij gevaar loopt valt hij aan. De witte neushoorn is wat gemoedelijker en vriendelijker. In de opvang zijn meerdere dieren en ze lopen vrij rond, er zit ook een camping bij dus een mooie plek om te stoppen. Het zijn zo'n 570 km en tot nu toe zijn die dagen goed verlopen. Dit valt ook niet tegen en we zijn er 1 uur eerder dan we zelf ingeschat hadden. We besluiten om eerst een rondje te rijden en te kijken of we al een neushoorn kunnen zien. We rijden het park in en na 5 minuten zien we er 4 lopen. Op een rijtje lopen ze lekker te grazen. We zetten de motor uit en genieten van het schouwspel. Ze draaien een rondje om de boom en kijken af en toe onze kant op. Het zijn witte neushoorns we zien goed het verschil. In het park zijn maar 3 zwarte neushoorns. 1 mannetje, 1 vrouwtje en hun baby. Die zien we niet, wel weer giraffen en impala's. We rijden na 1 uurtje naar de kampeerplek. Deze campsite is vrij groot. Er zijn verschillende open plekken in het bos waar je met meerdere auto's kunt staan. Ze hebben allemaal 1 kraan en een vuurplek. 1 kraan betekend water maar dat kun je niet drinken dus we rijden rond met 5 liter flessen mineraal water, waar we mee koken en tandenpoetsen. Het water uit de kraan gebruik je voor de afwas bv. We sluiten de avond af met een mooi groot vuur en kijken naar de sterren. Ineens zien we dat de maan knaloranje is en erg laag staat. Een prachtig gezicht zo'n oranje bol tussen de takken door. Tegen de tijd dat we naar bed gaan, zo'n 30 minuten later is de maan weer gewoon wit en staat hoog boven de bomen. Op het veldje naast ons is een grote groep Nederlanders komen staan, ze rijden met een soort vrachtwagen rond en kamperen in kleine tentjes. Luidruchtig zetten ze hun tenten op, daarna worden ze wat rustiger maar op zo'n stille plek draagt geluid erg ver en we horen ze nog lachen en kletsen terwijl we in bed liggen.