heskes.reismee.nl

Khama Rino Sanctuary naar Pilanusberg

Op 11 augustus worden we om 05.30 uur wakker op de Khama Rino Sanctuary. Onze Nederlandse buren gaan blijkbaar vroeg op pad want ze zijn hun tentjes af aan het breken terwijl ze daarbij kletsen en lachen. We liggen te luisteren omdat we ook iets anders horen. ....SCHROMPF, SCHROMPF, SCHROMPF, en dan veel gekraak en een doffe klap. Even stil dan weer .... SCHROMPF, SCHROMPF, SCHROMPF vreemd geluid en ik fluister tegen Bert 'misschien een neushoorn?' Lisa is ook wakker geworden en moet plassen. Op de camping mag ze alleen eruit maar in zo'n park is dat geen goed idee. Bert gaat mee en ik grap nog; 'Kijk je uit, dat Lisa niet een neushoorn over zijn poten plast' Ik kijk uit de tent maar Bert zegt dat er niks is hij hoort het geluid nog wel en gaat toch wat meer op onderzoek. Ineens komt hij terug en zegt; 'zo'n 30 meter voor de auto staat een neushoorn te eten van een omgeduwde boom'. Ik kleed me aan en ga kijken, Lisa is ondertussen klaar en gaat terug naar bed. Onze dochter heeft haar prioriteiten goed op een rijtje, ahum, wij staan helemaal te glunderen omdat we een neushoorn zien en madam gaat slapen. Het is nog vrijdonker maar we kunnen hem goed zien, uiteraard gaan we ervan uit dat dit een witte neushoorn is. Er is namelijk geen kleurverschil tussen een witte en een zwarte, witte komt van het Zuid-Afrikaanse 'weit' en dat is omdat een witte een veel grotere en wijdere bek heeft. Bij onze mede reisgenoten hoor ik een rits, ik loop naar ze toe en vertel dat we een neushoorn bij de auto hebben, zij komen er ook meteen uit en maken hun kinderen ook wakker. We zijn allemaal opgetogen en genieten van het enorme beest. Hij zet zijn achterpoten stevig neer en duwt met zijn neus nog een boompje omver. Hij loopt erom heen en knabbelt lekker de kruin leeg. SCHROMPF, SCHROMPF, SCHROMPF is het geluid dat hij maakt als hij kauwt. We kunnen het beest steeds beter zien omdat het lichter wordt en ineens zie ik zijn bek goed, het is een zwarte, we kijken allemaal goed en inderdaad daar staat gewoon een zwarte neushoorn zo dichtbij op zijn gemakje. De Nederlandse groep heeft nog steeds niks in de gaten en maakt nog steeds veel kabaal, daardoor horen ze de neushoorn waarschijnlijk ook niet. Er komt een auto aanrijden waarmee ze op safari gaan. Zo'n open ding waar banken in staan. Ze stappen in en hun gids ziet de neushoorn. Hij rijdt er naar toe, zo'n 20 meter en iedereen begint vanuit de auto foto's te maken. We moeten er erg om lachen. De neushoorn is er al 1 ½ uur en daar horen of zien ze niks van en dan er niet naar toe lopen maar die 20 meter met de auto om foto's te maken. Ik realiseer me dat je soms toch echt veel mist als je niet goed om je heen kijkt en teveel met jezelf bezig bent. Er staat nog een auto bij ons op het veldje en ik zie ook daar beweging bij, ik loop er naar toe en vertel ze over de neushoorn. Het Zuid Afrikaanse stel wil meteen komen kijken. Ik loop terug maar zie Bert en de rest niet meer staan, maar zie wel hoe de neushoorn langzaam mijn kant op komt. De anderen staan achter de auto en ik koop rustig maar wel snel naar onze auto om erachter te gaan staan. De neushoorn wandelt langs en gaat naar de andere auto, hij kijkt eens naar het gasfornuisje en loopt dan rustig weg. De vrouw van het stel is in de auto gaan zitten ze was toch wel bang. Later horen we van een gids dat dit de mannetjes neushoorn is, de camping is zijn territorium, hij komt er graag. Hij maakt ook veel kabaal omdat hij graag 'interactie' wil met mensen. Hij is niet agressief dan, maar negeer je hem, omdat je bang bent of zoals Lisa moe, dan wordt hij boos en gaat dingen stuk maken. Dit kunnen je stoelen of tafel zijn maar ook je auto is dan niet veilig. Gelukkig hebben we hem alle aandacht gegeven en heeft hij ons laten genieten van zijn acties. 1 kapotte auto per vakantie lijkt me genoeg.

We vertrekken op naar Pilanusberg te rijden. Daar hebben we de 2e nacht in Afrika ook doorgebracht en het is op rij afstand van de luchthaven en een lekkere plek om alles op te ruimen en af te sluiten. De reis valt erg tegen, het zijn maar zo'n 400 km maar ze duren en duren maar Dit keer is het licht als we aankomen en gelukkig is het weer ook beter. De 1e keer sliepen we hier met kruiken, die hebben we nu niet meer nodig. We maken een vuurtje en bakken ons vlees. De 1 na laatste avond van onze vakantie.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!